AI-collega ontlast apothekers: ‘Ik wil niet meer zonder‘
Een gesprek met Marco Lourens, apotheker bij Apotheek Malden en innovator in hart en nieren. Toen Marco Lourens via LinkedIn zag hoe huisartsen gebruikmaken van een AI-assistent die telefoongesprekken automatisch samenvat, begon het meteen te kriebelen. “Ik dacht: dit zou in de apotheek ook enorm handig zijn.” Een paar dagen later had hij zijn eigen AI-collega al draaien. En sindsdien is hij enthousiast.
Beter dan gedacht: positief verrast door AI
Marco dacht in eerste instantie dat hij simpele woordelijke samenvattingen zou krijgen. Maar wat hij kreeg, overtrof zijn verwachtingen: “Het zijn geen droge opsommingen, maar goed geformuleerde, foutloze samenvattingen, inclusief conclusies. Alsof de AI echt begrijpt waar het gesprek over ging.”
Hij testte de AI-collega uitvoerig tijdens een belronde. “Dankzij de AI-collega hebben we nu per patiënt een samenvatting in het dossier, met wat er precies gezegd is. Dat geeft rust, duidelijkheid én een goede vastlegging van het gesprek.”
Van telefoongesprek naar vergoeding in no-time
De AI-collega wordt nu steeds vaker ingezet bij telefonische consulten. “We mogen tegenwoordig ook consulten declareren, dus het is belangrijk dat we gesprekken goed vastleggen”. Deze functionaliteit opent nieuwe deuren: “Het geeft ons als apotheek een extra bron van inkomsten en professionaliseert de communicatie.”
Om het meeste uit de AI-collega te halen, benoemt Marco expliciet tijdens het gesprek wat een actiepunt is. Dat helpt de AI om accuratere samenvattingen te maken. In het begin is dat even wennen, je gaat anders praten dan je gewend bent. Maar eigenlijk leer je een nieuwe vorm van gespreksvoering: eentje mét een AI-collega aan je zijde.
Een nieuw soort collega
Wat maakt de AI-collega zo waardevol? Marco legt het simpel uit: “Normaal schrijf hij actiepunten op een briefje. Nu onthoudt de AI-collega het voor hem. Daardoor kan hij met meer aandacht luisteren. En eerlijk: schrijven terwijl je luistert is best lastig.”
De AI-collega is inmiddels een vaste waarde in zijn werkdag. “Ik gebruik hem de hele dag door, bij telefoontjes, gesprekken met zorgverleners en binnenkort ook bij medicatiereviews, het multidisciplinair overleg en functioneringsgesprekken." Alles waarbij een samenvatting helpt om overzicht te houden.”
Samen ontdekken: hoe je als team AI eigen maakt
Niet iedereen in een team staat direct te juichen bij een nieuwe werkwijze of technologie. En dat hoeft ook niet, vindt Marco: "Je hebt altijd een paar collega’s die graag nieuwe dingen uitproberen. Juist hen moet je eerst aanhaken. Als zij ermee aan de slag gaan en enthousiast zijn over de resultaten, ontstaat er vaak vanzelf kruisbestuiving binnen het team."
"Ik was wel verbaasd hoe makkelijk het was." Maar toch verschilt de digivaardigheid binnen het team. In plaats van forceren, is het volgens hem slimmer om de energie te benutten die er wél is. Niet iedereen hoeft er direct mee aan de slag te gaan, wanneer de ervaringen gedeeld worden volgt de rest op hun eigen tempo.
Tot slot: zou je nog terug willen?
Op die vraag is Marco helder: “Nee. Het is snel, het werkt goed, het helpt je echt. De implementatie ging soepel en ik wil alleen maar meer.” Wel geeft Marco aan dat het natuurlijk belangrijk blijft om de samenvattingen te controleren, zeker bij medische informatie. ”Maar de tijdswinst is onmiskenbaar.” Hij denkt dat we nog maar aan het begin staan van wat AI kan betekenen voor de zorg. “Het gaat om de juiste keuzes te maken en veilige, goede tools in te zetten”.
Ook nieuwsgierig geworden naar de AI-collega van Advitronics?
Meer weten over hoe AI het werk in de apotheek kan ondersteunen? We vertellen u graag hoe u AI kunt inzetten om slimmer te werken.
