Naarmate de digitale mogelijkheden groeien, veranderen ook de behoeften van patiënten. Voor de één is fysiek contact een vereiste, voor de ander volstaat digitaal contact. Huisartsenpraktijken staan voor een belangrijke uitdaging: hoe spelen we in op veranderende zorgbehoeften zonder de menselijke maat te verliezen? Janet Wolffenbuttel, bestuurder bij HUMO - de regionale huisartsenorganisatie voor Uden, Meierijstad en Oss – ziet digitalisering niet als doel op zich, maar als essentieel middel om de huisartsenzorg werkbaar en persoonlijk te houden.
“De verwachtingen van patiënten verschuiven” zegt Janet. “Jongere generaties bellen niet graag, willen 24/7 toegang en regelen hun zorg het liefst online. Tegelijkertijd is er een groeiende oudere populatie die juist hecht aan persoonlijk contact.” De meningen zijn verdeeld, niet alleen bij patiënten maar ook bij huisartsen:
"De huisartsenspoedpost heeft nu gekozen voor een zelftriage-oplossing. Sommige huisartsen zeggen: ik zet dat in mijn eigen praktijk ook in. En een ander zegt: nee, want ik vind het te defensief en ik krijg er alleen maar nog meer patiënten door op mijn spreekuur," legt Janet uit. De meningen over digitale triage zijn verdeeld, maar Janet gelooft dat dit zeker een gebied is waarin de technologie zich verder zal ontwikkelen. De uitdaging? Een hybride vorm van zorg bieden die aansluit bij verschillende wensen en de beschikbare capaciteit.
Technologie kan enorm helpen bij het efficiënt organiseren van zorg. Denk aan spraakherkenning, online portalen en slimme triage tools. Maar het valt of staat bij een goede adoptie, en dat is geen vanzelfsprekendheid. “We hebben de voordeur van de praktijk opengezet met digitale middelen,” vertelt Janet, “maar de werkdruk is daardoor niet automatisch afgenomen. "Integendeel: patiënten verwachten vaak meer beschikbaarheid.”
Als RHO ziet Humo het als haar taak om praktijken te helpen bij het maken van de juiste keuzes. “Wij stimuleren innovatie via verkenners en Digicoaches. Zo ondersteunen we praktijken die nieuwe technologie willen testen, en als het werkt, helpen we opschalen.” De praktijk blijft altijd leidend – Humo faciliteert de weg vooruit.
Een voorbeeld is de samenwerking met Advitronics voor telefonie. “Er was een duidelijke hulpvraag uit de praktijken,” legt Janet uit. De telefonie voldeed niet meer aan de eisen, en daarom werd in samenwerking met verschillende huisartsen gekeken naar een passende oplossing. In de zoektocht kwamen ze uit bij Zorgcentraal van Advitronics: “Wat hun systeem onderscheidde, was de flexibiliteit in het aanpassen van de instellingen, wat onmisbaar is in een drukke huisartspraktijk. Zoals ook het bandje,” vult Janet aan. “Bij Advitronics konden assistenten dat makkelijk zelf aanpassen. Dat klinkt klein, maar maakt een wereld van verschil in de werkdruk en flexibiliteit.”
Digitalisering roept in het begin vaak vragen op. “Assistenten dachten: straks heb ik minder te doen en moet ik uren inleveren,” herinnert Janet zich. Maar de praktijk leert anders. “De tijd die vrijkomt, wordt snel weer gevuld met andere vragen. Bijvoorbeeld over ouderenzorg. Digitalisering maakt ruimte vrij, maar vult zich direct weer met complexere zorg.”
Humo organiseert regelmatig bijeenkomsten met praktijkmanagers. Die zijn cruciaal in de digitalisering, omdat zij de brug vormen tussen techniek en praktijkvoering. “Ze wisselen ervaringen uit, delen wat werkt en wat niet. Soms zit de beste overtuiging gewoon in het verhaal van een collega-praktijk.”
Een inspirerend voorbeeld komt uit Geffen, waar een praktijk erin slaagde bijna al haar patiënten op het huisartsenportaal te krijgen. "Ze vragen patiënten: kunt u telebankieren? Ja? Dan kunt u ook op het huisartsenportaal," vertelt Janet. Dit soort initiatieven helpen patiënten sneller en gemakkelijker toegang te krijgen tot hun huisarts, wat de werkdruk vermindert en de communicatie efficiënter maakt.
De digitalisering in de huisartsenzorg biedt veel kansen, maar vraagt om zorgvuldige keuzes en goede samenwerking met de juiste partners. Janet Wolffenbuttel en haar team hebben ervaren dat de juiste telefonieoplossing en ICT-partners niet alleen de werkdruk kunnen verlichten, maar ook de kwaliteit van zorg verbeteren zonder het persoonlijke contact uit het oog te verliezen.
Digitalisering zal een steeds grotere rol spelen in de zorg, maar het blijft belangrijk om te evalueren wat het beste past bij de behoeften van de praktijk. Janet benadrukt: "We moeten natuurlijk niet zomaar iets doen omdat het in de mode is." Het selecteren van de juiste technologie en partners, afgestemd op de unieke behoeften van de praktijk en patiënt, is bepalend voor het behalen van succes.